• Deti potrebujú vyrastať v radostnom a harmonickom prostredí, v ktorom sú vzťahy medzi ľuďmi príjemné a srdečné. Rodičia a učitelia si musia uvedomiť, že sami musia žiť radostne, ak to chcú učiť deti.
• Dospelí majú deti naučiť tešiť sa z maličkostí, vychutnávať si jednoduché a každodenné veci, radovať sa a tešiť sa v rodine, v škôlke. Deti musia vidieť u vychovávateľov pozitívny postoj aj pred neočakávanými a niekedy nepríjemnými situáciami. Radosť učíme deti tým, že ju žijeme.
• Učíme deti objavovať pozitíva v ľuďoch a rôznych situáciách.
• Povzbudzujme deti za vynaložené úsilie byť radostné aj pri prekonávaní ťažkostí.
• Zaujímajme sa o starosti našich detí a povzbudzujme ich k radostnému prekonávaniu sa.
• Radosť prejavujeme rôznymi spôsobmi: pozitívnym pohľadom na udalosti, optimizmom, dobrou náladou, vtipkovaním, prijatím našich slabostí ...
AKTIVITY V TRIEDE
3- 4-roční – pomáham s radosťou
- Pozrieme si obrázok a položíme deťom nasledujúce otázky:
- Čo robí Sam? Aká atmosféra je v rodine? Prečo si myslíte, že sú veselí? Skúsime aj my byť veselí, ak keď sme hladní a unavení?
- V triede sa snažíme vytvoriť radostnú atmosféru. Zabávame deti rôznymi príbehmi, vtipmi, nelogickými faktami a tým podnecujeme v deťoch radosť a smiech. Dávať druhým príležitosť na smiech (obveseľovať ich).
- Modelujeme a následne rozpoznávame z plastelíny rôzne druhy úsmevu.
4- 5-roční - pýtam si veci s úsmevom
- Pozrieme si obrázok a položíme deťom nasledujúce otázky:
- Čo robí Sam so zdvihnutou rukou? O čo chce požiadať?
- Ako si to žiada? S úsmevom, alebo je nahnevaný? Koho si myslíš, že o to poprosí?
- V tejto prvej polovici mesiaca môžeme od detí vyžadovať, aby si žiadali veci s veľkým úsmevom. Keď na to zabudnú, učiteľka im to pripomenie hovoriac: „Nerozumiem, o čo ma žiadaš.“ Takto si uvedomia, že sa majú usmiať.
- Môžeme s deťmi urobiť aktivitu, pri ktorej budeme klásť dôraz na žiadanie vecí s úsmevom. S úsmevom aj odpovedáme
5- 6-roční - pozdravím sa s radosťou
- Pozrieme si obrázok a položíme deťom nasledujúce otázky:
- Kto je na obrázku? Čo robí Lola a Sam?
- Ako pozdravujú vodiča autobusu?
- Deti nakreslia na papier tvár bez úst. Na druhé papiere potom nakreslia rôzne úsmevy, ktoré si vystrihnú. Striedaním rôznych úsmevov priložením na tvár, vyjadrujú deti pocity.
- Každé dieťa vyhotoví „pozdravovača“. Nakreslia siluetu ruky, potom vystrihnú a prilepia na paličku. Cez voľný čas sa môžu zdraviť touto paličkou.
AKTIVITY DOMA
3- 4-roční – pomáham s radosťou
- Porozprávajte sa so svojím dieťaťom o tom, kedy je šťastné. Som šťastný, keď iným pomáham? Pomáham s radosťou?
- Snažte sa o prežívanie radosti spolu so svojím dieťaťom pri pozeraní televízie, čítaní kníh, alebo prezeraní obrázkov, ktoré sú zábavné.
- Ak dieťa prejavuje radosť, pripomínajte mu, že je milované, že má kamarátov, vás, starých rodičov...
4- 5-roční - pýtam si veci s úsmevom
- Snažte sa počas tohto mesiaca viac ako inokedy, pýtať si od svojich detí veci s úsmevom. Porozprávajte sa s dieťaťom, čo si o téme rozprávali v škôlke.
- Dohliadnite na to, aby si deti pýtali veci s úsmevom nielen od vás, ale aj od ostatných členov domácnosti, známych, kamarátov.
- Môžete si vytvoriť úsmev z plastelíny alebo nakresliť obrázok, ktorý vám bude pripomínať, ako si máte žiadať o veci.
5- 6-roční - pozdravím sa s radosťou
- Pri rozhovore s dieťaťom sa opýtajte, prečo si myslí, že treba ľudí pozdraviť s radosťou.
- Konkretizujte so svojim dieťaťom malé pozornosti, ktoré by mohlo prejavovať svojim súrodencom, alebo iným členom rodiny, aby boli radostní. Vaše dieťa z toho bude mať veľkú radosť.
- Môžete si spoločne vyrobiť masku, ktorá bude znázorňovať radostný výraz. Tú si následne môže dieťa odložiť do svojej izby, a pohľadom na ňu si neustále pripomínať, aký dôležitý je úsmev.