ŠTEDROSŤ- december
- 3.- 4. ročné deti zvyknú byť egocentrické a inklinujú k privlastňovaniu vecí. Už útleho detstva je potrebné učiť ich podeliť sa.
- V troch rokov by mali rozumieť tomu, že ak niečo druhému dávame, robíme to s radosťou. Tak druhým vyjadrujeme, že ich máme radi.
- Učíme ich podeliť sa, aby sme druhých urobili šťastnými. Vďačnosť prejavujeme úsmevom a nežnosťou.
- Cez hru upevňujme súvislosť slov: dať – láska – radosť – dobrý.
- Poukážme na rôzne možnosti ako sa rozdeliť. Týmto rozvíjame návyk robiť veci v prospech druhých.
- 4.- 5. ročné deti je dobré učiť ako prejavovať lásku a byť milý k ostatným.
- Treba ich povzbudzovať, aby sa naučili byť štedrí k ľuďom, ktorých majú radi
- Je dôležité ukázať im vzťah medzi: dať s radosťou a mať rád všetkých. A takto si pomaly a postupne budú osvojovať tento návyk ako niečo prirodzené.
- Je dôležité, aby si rodičia aj učitelia všimli námahu detí, keď sú štedré. Napríklad prejaveným úsmevom. To deti motivuje k ešte väčšej štedrosti.
- U 5.- 6. ročných detí sa usilujeme o to, aby sa naučili byť veľkorysí k ľuďom, ktorých majú radi a potešili ich tým.
- Podporujeme, aby sa skutky dávania stali návykom. Aby si uvedomovali vzťah medzi dávaním s radosťou a láskou k druhým. Je dobré, aby si všimli, že dať niečo druhému je znamením lásky medzi ľuďmi, ktorí sa navzájom majú radi.
- Rodina je najlepším prostredím pre návyk „štedrosti“. Práve tam by sme mali poskytnúť deťom príležitosť k dávaniu a k deleniu sa, hoci aj s malými vecami. Spolunažívanie v rodine ponúka veľa príležitostí pre dieťa, aby bolo štedré k rodičom, súrodencom, k starým rodičom, k bratrancom a sesterniciam.
- Odmala má dieťa vrodenú predispozíciu byť veľkorysý, slúžiť a pomáhať. Je potrebné usmerňovať tento prirodzený sklon k objaveniu potreby byť veľkorysý a k radosti, ktorú pri tom pociťuje.
- Malé povinnosti pomáhajú pri výchove k štedrosti a zodpovednosti.
Aktivity doma
3- 4. roční – rozdelím sa s druhými
- Nájdite si vhodný obrázok k tejto téme a rozprávajte sa s dieťaťom, aby si uvedomilo dôležitosť podelenia sa o hračky s druhými (súrodencami, bratrancami, kamarátmi).
- Deťom dávajte príležitosť, aby sa často hrávali s inými deťmi a povzbudzujte ich k tomu, aby sa vedeli rozdeliť s druhými.
- Učte deti rozdeliť sa s darčekmi, ktoré dostali: sladkosti, hračky . . .
4.- 5. roční- som so všetkými kamarát
- Pozrite si so svojím dieťaťom vhodný obrázok k téme a porozprávajte sa o tom, prečo je dôležité, aby sme sa spolu hrali. .
- Podporujte u svojho dieťaťa kamarátstvo s inými deťmi (či už na ihrisku, alebo kamaráta pozvite k sebe domov, kde sa môžu spolu hrať).
- Hrajte sa s jeho hračkami. Pri hre podporujte dieťa, aby vedelo požičať aj svoju najobľúbenejšiu hračku.
5.- 6. roční- viem uvoľniť miesto druhým
- Dávajte dieťaťu príležitosti podeliť sa o hračky s kamarátom. Veľa príležitostí prináša život v kruhu rodiny medzi súrodencami.
- Učte dieťa objavovať potreby druhých a navrhnite mu nejakú aktivitu, ktorou by mohol pomôcť druhým (starať sa o súrodenca, pomôcť domácimi prácami oteckovi alebo mamičke, navštíviť starých ľudí . . .)